Marijke omnibus
Westfriesland

Dagblad voor de Zaanstreek "De Typhoon" 17-12-'70

Westfriesland te Hoorn heeft de stap genomen om 3 zeer, bekende meisjesboeken uit vervlogen jaren in 1 band onder te brengen, nl. "Marijke", "De toekomst van Marijke" en "Marijkes bestemming". Een omnibus dus van Cissy van Marxveldt. Door en door vrouwelijke lectuur, maar lectuur, die een gehele generatie duidelijk wist te boeien, waarover moeders nog wel eens durven spreken met hun opgroeiende dochters. Een fijn initiatief. Nog even vermelden wij, dat ook de "Joop ter Heul-Omnibus" bij dezelfde uftgeverij is verschenen.

Marijke omnibus
Uitg. West-Friesland, fl 12,90

Nieuws van de Dag 22-12-'70

Een heruitgave van Cissy van Markvelds "Marijke" zal het nog best doen bij vele meisjes. Want ook al is het boek net zo gedateerd als bijvoorbeeld Joop ter Heul, het is en blijft zo fris geschreven dat meisjes van nu nog best zullen willen lezen hoe Marijke, het vrolijke meisje dat door haar drie zussen wordt opgevoed, haar weg vindt. En in dit ene deel staat Marijke's hele levensloop, beschreven in de drie delen "Marijke", "De toekomst van Marijke" en "Marijke's bestemming".

Marijke omnibus

Het Vaderland 15-1-'71

Meisjesboeken Voor wat de meisjesboeken betreft ("romans voor oudere meisjes" heette dat vroeger en soms nu nog) het lijkt erop dat we daarvoor in het meest uitgelezen seizoen zitten. Ze verschijnen tenminste met trilogieŽn tegelijk. Zo werden door uitgeverij West-Friesland (Hoorn) "Marijke", "De toekomst van Marijke" en "Marijke's bestemming" Cissy van Marxveldt gebundeld tot gewoonweg, "Marijke" - een naam die blijkbaar overtuigend genoeg is om zonder aarzelen 12,90 gld. te betalen. Dat is het boek overigens best waard. Het zijn bijna vierhonderd welverzorgde pagina's, met hier en daar modetekeningachtige illustraties. Dat de inhoud - die zoals altijd van een "enorme levenslust getuigt" - alleen naÔviteit uitstraalt en in al zijn realiteit met de werkelijkheid niets heeft te maken, neemt niet weg dat dit soort boeken zorgeloos worden verslonden. Het is misschien de charme ervan.

Marijke omnibus
(f.12.90).

De Limburger 15-5-'71

Cissy van Marxveldt is voor niemand een onbekende. Wie kent haar boeken niet "Joop ter Heul" en "'n Zomerzotbeid". Van deze schrijfster nu verscheen een trilogie over de gebeurtenissen van een jong meisje. "Marijke" is een moderne roman voor oudere meisjes.

Home

Boeken

Tijdschriften